En teknisk beskrivning av tekniken bakom:

Pettson och Findus Hus på Gröna Lund.

Tekniken konstruerades av:

Martins Uppfinnarverkstad

år 2002.

Musikväggen:

En real-life implementation av ett interaktivt CD-ROM-spel. De olika sakerna låter på olika sätt.

Till exempel finns uppe till höger detta flygplan:

Om man vrider det fram fram eller tillbaka sluts en mikrobrytare som sitter på baksidan av väggen:

...och en ingång nollas på en mikrokontroller som sitter överst i elektronikboxen:

Sladdarna från triggrarna kommer in i elektronikboxen.

Microkontrollern genererar en MIDI-signal, som skickas till en sampler (en AKAI S3000XL, gjord för musiker). Audiosignaler från samplern förstärks i fyra förstärkare (längst ner i boxen). I nederkanten sitter Volymrattar, en för varje kanal.

De förstärkta ljudsignalerna leds ut till fyra högtalare dolda i väggen. På bilden syns två. Nere till höger syns samplern.


Vinden:

Dörren till vinden är stängd, men man kan kika in genom luckor.

Om man öppnar någon av luckorna registreras det av en magnetsensor.

I luckan syns denna miljö:

När man öppnar luckan händer en av två saker: antingen sätter en muckla igång med att gunga under olika glädjetjut eller så försöker två mucklor, utklädda till spöken, skrämmas genom att hoppa och ropa "bu!".

Gungan hänger i kullager,

och dras igång av ett servo:


Spökena är upphängda i lagom svajiga fjädrar:

När ett servo rycker i fjädrarna, hoppar spökena.

Servona, ljudeffekterna och olika ljussättningar styrs av en mikrokontroller,

...som triggas när någon öppnar en lucka.


Monsterspelet:

Ytterligare en real-life implementering av ett dataspel: Man kan skjuta ner monstrena med bollar.

Monsterspelet byggdes av Magnus Sörman, men jag satte dit monstrenas plågade läten, genom att skruva dit induktiva givare:

och bygga elektronik som driver en ljudkrets.


Spegeln:

Under mattan framför spegeln ligger två mässingsplåtar med tunt skumgummi emellan. En mikrokontroller läser kontinuerligt av kapacitansen och processar signalen för att filtrera bort drift och störningar. När någon står framför spegeln, småbarn eller tung vuxen, så spelas olika ljud upp. Ibland lyser en lampa bakom den halvgenomskinliga spegeln och mucklorna i väggen visar sig!


Gå tillbaks till Martins Uppfinnarverkstad